Урок математики в 4 класі
(система Розвивального навчання Д.Б.Ельконіна – В.В.Давидова)
Вчитель Оксана КУЛАЧЕНКО
Т е м а. Знаходження площі прямокутного трикутника способом добудовування
Т и п. Урок розв'язку навчальної задачі
М е т а. Організувати роботу учнів з виявлення способу визначення площі прямокутного трикутника. Вправляти у визначенні прямокутних трикутників за допомогою косинця, визначенні їх площі. Закріпити спосіб перекроєння. Удосконалювати обчислювальні навички. Розвивати логічне мислення, спостережливість. Виховувати організованість, пізнавальний інтерес
О б л а д н а н н я: різноманітні геометричні фігури на магнітах, набір трикутників, дві моделі класних кімнат гномів, картки та аркуші для групової роботи, маркери, косинці, набори трикутників для парної роботи, ножиці, таблиці з формулами
І. Створення ситуації успіху
– Яку проблему ми розв'язували минулого уроку? (Знаходили площу прямокутників)
1. Групова робота
– Знайдіть площу геометричних фігур, що вам запропоновані. На аркушах паперу запишіть, як ви це робили
№ 1 № 2
№ 3 № 4
2. Перевірка роботи груп
№ 1 7 • 15 = 105 см2 № 3 6 • 9 = 54 см2
№ 2 10 • 20 = 2 дм2 № 4 9 • 9 = 81 см2
– Яким способом ви користувались? (Формулою)
– За якою формулою ми шукаємо площу прямокутника? ( S = a • b – вивісити на дошку)
ІІ. Створення ситуації розриву
– Погляньте на дошку
– У яких фігур ми можемо знайти площу за цією формулою?
(У квадрата, прямокутника)
– Як бути з іншими фігурами? (Виміряти палеткою)
– А по-іншому можна? (Треба це з'ясувати)
ІІІ. Конструювання способу дії
1. Постановка навчальної задачі
– Як завжди до нас на урок приходять Гноми. І сьогодні вони не залишили нас без роботи. Тільки цього разу вони вирішили покрити підлогу свого шкільного класу лінолеумом.
Підлога повинна виглядати ось так:
6 м
4 м
– Як їм з'ясувати, скільки білого лінолеуму, а скільки зеленого треба, щоб постелити його в класі? Обговоріть цю проблему в групах одну хвилину.
– Що ви пропонуєте? (Перекроїти)
– А Гноми хотіли використати палетку… (Не зручно)
2. Практичний розв'язок задачі
– Як будемо перекроювати? (Відрізати фігури білого кольору)
Учень відрізає білі трикутники на другій моделі
– Як бути далі?
2 S = (3 + 3) • 2 = 12 (см2)
3 3
2
S = (2 + 2) • 3 = 12 (см2)
2
3
– Як бути з зеленим лінолеумом? (Перекроїти)
Учень розрізає
– А далі? (Аналогічно з білим)
– Якого ж лінолеуму знадобиться більше? (Однаково)
– Чи можна було площу зеленого лінолеуму не вимірювати? (Так, накласти на білий, або від загальної площі лінолеуму відняти площу білого лінолеуму).
– То ж, Гноми можуть вкривати свій клас лінолеумом, а ми з вами трішки відпочинемо.
V. Фізкультхвилинка
3. Моделювання способу дії
– Знову Гноми зіткнулися з проблемою.
– Як їм знайти площу цієї фігури?
– Чи бачите ви тут прямокутник? (Так)
– Як його визначити? (Добудувати)
4 см 5 см – Як знайти площу цього прямокутника?
( 3 • 4 = 12 (см2))
3 см – Але ж нам не потрібен весь прямокутник!
(Нам потрібна лише його половина: 12 : 2 = 6 (см2))
– Яка ж площа цього трикутника? ( 6 см2)
– Як ми її знайшли? (Знайшли площу прямокутника, в якому міститься цей трикутник, поділили її навпіл)
– Що це за трикутник? (Прямокутний)
4. Фіксація нового способу дії у знаково символічній формі
– Давайте спробуємо вивести формулу знаходження площі прямокутного трикутника.
– Запишіть свої варіанти формул, працюючи в групах.
Групи пропонують свої варіанти. Розглянути їх. Дійти до висновку:
Sтр. = (a • b) : 2
– Чи всі сторони трикутника треба знати, щоб знайти його площу? (Ні, відомість про третю сторону, 5 см, була зайвою)
VІ. Рефлексія
- Фронтальна робота
– У яких фігур ми можемо визначити площу за допомогою формули? (У трикутниках)
– В яких саме? (Що мають прямий кут)
– Чи можемо ми добудувати оранжевий та червоний трикутники так, щоб отримати прямокутники? (Ні. Вони не мають прямого кута)
– Як виявити прямий кут у фігурах? (За допомогою косинця)
Практично виявляють прямі кути у трикутниках
– У яких же трикутниках можемо визначити площу за формулою? (У прямокутних)
– За якою формулою?
(Sтр. = (a • b) : 2)
2. Парна робота
У кожної пари на парті лежить набір трикутників:
– Знайдіть площу трикутників. Запишіть, як ви це зробили.
3. Перевірка парної роботи
– У якого трикутника ви знайшли площу? (У синього)
– А у червоного? (Він не прямокутний, тому його площу не визначили)
– Яка площа синього трикутника? (20 см2)
– Як знайшли? (Sтр. = (8 • 5) : 2 = 20 (см2))
– За якою формулою шукали площу? (Sтр. = (a • b) : 2)
VІІ. Дія узагальнення
– Яка тема нашого уроку? (Площа прямокутного трикутника)
– Як знайти площу трикутника? (Sтр. = (a • b) : 2)
– Якого саме трикутника? (Прямокутного)
– Чого ще нам треба навчитися? (Знаходити площу інших фігур. Наприклад, не прямокутних трикутників)
|